Dorehami

اینجا همه دور همیم 😍🤗

Dorehami

اینجا همه دور همیم 😍🤗

۳ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

جلوگیری از بوی بد دهان هنگام  ارتودنسی

یکی از مشکلات در ارتباط با درمان_ارتودنسی، بوی بد دهان می‌باشد. هنگامی‌که در حین درمان ارتودنسی هستید، ذرات غذا بیشتر ممکن است به وسایل ارتودنسی بچسبند و منجر به بد بو شدن دهان شوند.

مسواک زدن بیش از دو بار در روز می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل باشد. استفاده‌ی منظم از نخ دندان و دهانشویه نیز بهترین راه برای جلوگیری از بوی بد دهان خواهد بود.

همچنین تأمین آب کافی برای بدن در حین درمان ارتودنسی بسیار اهمیت دارد. درصورتی‌که آب کافی مصرف نکنید، دهانتان بزاق کافی ترشح نخواهد کرد و احتمال بد بو شدن دهانتان بیشتر خواهد شد.

بهترین سن برای انجام ارتودنسی چه زمانی است؟

یکی از سوالات مطرح در مورد ارتودنسی دندان این است که بهترین سن برای انجام ارتودنسی چه زمانی می‌باشد؟

طبق نظر متخصص ارتودنسی بهترین سن برای انجام ارتودنسی بین 8 تا 12 سال است. چرا که در این بازه‌ی زمانی استخوان فک و دندان‌های دائمی در حال رشد هستند و انجام ارتودنسی باعث هدایت بهتر دندان‌ها در هنگام رشد و اصلاح رشد فک می‌شود.

مدت زمان درمان ارتودنسی

با توجه به اینکه مشکلات و اختلالات فکی یا دندانی هر فرد فقط مختص به خود او است، از این رو هیچ متخصص ارتودنسی نمی تواند قبل از معاینه و بررسی مشکل خاص شما بازه زمانی مشخصی را برای این درمان تعیین کند. حتی زمانی که تحت ارزیابی متخصص قرار بگیرید باز هم نمیتوان یک عدد مشخص برای مدت زمان درمان ارئه داد.

اقدامات قبل از ارتودنسی

قبل از شروع هرگونه درمان ارتودنسی، باید با مراجعه به دندانپزشک، از عدم وجود هرگونه پوسیدگی و یا مشکلات لثه مطمیٔن شوید.

در صورت وجود پوسیدگی یا مشکلات لثه بهتر است ابتدا طرح درمان ارتودنسی شما توسط ارتودنتیست مشخص گردد و سپس اقدام به ترمیم دندانها نمایٔید. دلیل این امر این است که ممکن است بعضی از دندان‌های پوسیده یا مشکل‌ دار شما در طرح درمان ارتودنسی کشیده شوند و شما نیاز به صرف هزینه برای ترمیم آنها نداشته باشید.

همچنین اگر فردی دارای دندان‌های جرم گرفته است باید قبل از ارتودنسی جرمگیری و بروساژ روی دندان‌های او انجام شود.

شما باید در طول درمان ارتودنسی نیز برنامه‌ریزی جهت معاینه‌ دوره‌ای توسط دندانپزشک داشته باشید تا در طول درمان ارتودنسی مشکلی از نظر پوسیدگی و یا  بهداشت دهان و دندان نداشته باشید.

مدت زمان و طول درمان ارتودنسی:

اغلب بیماران همیشه این نگرانی را دارند که چه مدت باید ارتودنسی را در دهان خود جهت درمان نهایی داشته باشند. به طور میانگین، ارتودنسی حدود 24 ماه برای تکمیل درمان زمان لازم دارد. بعضی از بیماران به زمانی کمتر از 12 ماه نیاز دارند، اما  بیمارانی هم وجود دارند که طول درمان آنها به 3 سال هم می‌رسد تا دندان‌های آنها در جایگاه صحیح خود قرار بگیرند.
ارتودنسی برای همه‌ی مشکلات دندانی مناسب نیست و موقعیت فک و دندان هر بیمار منحصر به فرد است. بنابریان نمی‌توان زمان دقیقی برای طول درمان مشخص کرد.

قیمت ارتودنسی دندان

هزینه‌ ارتودنسی بسته به نوع ارتودنسی، میزان پیچیدگی درمان و... ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال هزینه ارتودنسی لینگوال بسیار بیشتر از ارتودنسی سرامیکی می‌باشد. پس ابتدا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا نوع ارتودنسی که باید شما انجام دهید را مشخص کنند تا هزینه درمان مشخص شود.

  • Mina Fahimi
  • ۰
  • ۰

تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان پس از تراش دندان و قالبگیری ، توسط لابراتوار ساخته می شود و فرم نهایی توسط دندانپزشک داده میشود ؛ پروسه درمان آن حدود دو الی سه جلسه زمان میبرد ولى ونیر کامپوزیت توسط دندانپزشک در همان جلسه فرم داده می شود و نیاز به تراش دندان و قالب گیری ندارد.

معمولا زمانی که نیاز به تغییرات بیشتری در فرم دندانها و طرح لبخند داریم و یا دندانها داراى مشکلات بیشترى مثل خرابى و پوسیدگى هستند لمینت ها بیشتر جوابگو هستند ولى در مواردى که مشکلات دندانى کمتر هستند و بیشتر هدف اصلاح زیبایى با روشى بسیار محافظه کارانه و با حداقل دستکارى دندان باشد معمولا طرح درمان کامپوزیت ونیر مورد توجه قرار مى گیرد.

برای موارد شدیدتر کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

اگر دندانهای شما بشدت لکه دار شده ، آسیب دیده ، به صورت نادرست تنظیم شده یا شکاف های بزرگتری دارند ، ممکن است دندانپزشک شما لمینت سرامیکی را توصیه کند.

روکش های کامپوزیت برای نقص های خفیف تا متوسط مناسب تر هستند. اگر مشکل شما آنقدر شدید است که نمی توان با استفاده از روکش ها آن را درمان کرد، دندانپزشک شما ممکن است به جای کامپوزیت ونیر و لمینت دندان گزینه هایی مانند تاج دندان یا درمان ارتودنسی را توصیه کند. در صورت از دست رفتن دندان بهترین درمان حال حاضر، ایمپلنت می باشد.

لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت دندان؟

لمینت و کامپوزیت هردو برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار میگیرند و هردوی آن ها زیبایی های خود را را دارند.اما لمینت دندان بسیار زیباتر و شفاف تر از کامپوزیت دندان می باشد. جدای از درخشندگی ، لمینت دندان به دلیل ضخامت کمتری که نسبت به کامپوزیت دندان دارد طبیعی تر به نظر می رسد و روی دندان به شکل برجسته دیده نمی شوند. البته نوعی از کامپوزیت دندان به نام کامپوزیت آی پی اس وجود دارد که میزان شفافیت و زیبایی آن نیز بالاست و اگر شما جزو افرادی هستید که هزینه برایتان مهم است ، کامپوزیت IPS می تواند با قیمتی کمتر از لمینت به اندازه لمینت سرامیکی زیبا به نظر برسد.

کامپوزیت ماندگاری بیشتری دارد یا لمینت؟

طول عمر لمینت دندان به طور متوسط ​​10 تا 20 سال دوام می آورند ، اگرچه وقتی شما بهداشت دهان ودندان خود را به خوبی رعایت کنید و دستورالعمل های دندانپزشک خود را انجامدهید، روکش های لمینت حتی می توانند دوام طولانی تری داشته باشند. ونیرهایکامپوزیتی  تقریباً نیمی از طول عمر لمینت دندان را دارند ، معمولاً 5-7 سال.

  • Mina Fahimi
  • ۰
  • ۰

بهترین برند ایمپلنت چیست؟

یکی از سئوالات رایج در رابطه با ایمپلنت که بسیاری از مراجعین میپرسند این است که کدام برند ایمپلنت بهتر است؟ و علت تفاوت قیمتهای ایمپلنت بر چه اساسی هست؟

ایمپلنت Strumann

در ابتدا باید عرض کنم که جنس ایمپلنت از تیتانیوم خالص و یا آلیاژ تیتانیوم هست و فرآیند ساخت بسیار پیچیده ای دارد که هر چه کیفیت تیتانیوم ایمپلنت و کیفیت ساخت و طراحی سطح ایمپلنت بهتر باشد ، ایمپلنت بهتری ساخته می شود و در نتیجه قیمت هم بالا تر میرود. (شرکت های صاحب سبک و معروف دنیا اینگونه هستند )

در دنیا کشورهای صاحب سبک در ایمپلنت عبارتند از : آمریکا ، سوئیس ، آلمان ، ایتالیا و فرانسه و در ایمپلنت های درجه ۲ و اقتصادی کره جنوبی و ‌‌‌...

نکته بسیار مهم این است که امروز کیفیت ایمپلنت زیاد وابسته به اسم کشور تولید کننده نمی باشد و ما باید به برند ایمپلنت توجه کنیم.

بهترین برندهای ایمپلنت دنیا که درجه یک دنیا هستند و بیشتر ایمپلنت های دنیا از روی این برندها کپی میشوند عبارتند از :

1: ITI Strumann سوئیس

2: kontact Biotech فرانسه

3: Zimmer Biomet آمریکا

3: AStra Bioear سوئد

4: xive آلمان

5:Biomet 3i آمریکا

بهترین مواد ایمپلنت دندان کدام است؟

برای سالهای متمادی ، تقریباً تمام ایمپلنت های دندان از ماده ای به نام تیتانیوم ساخته می شد. اما با پیشرفت تکنولوژی ، اکنون ایمپلنت دندان از مواد مختلف ساخته می شود. امروزه مواد ایمپلنت دندان می تواند از تیتانیوم یا زیرکونیوم باشد. آنها باید محکم و مقاوم باشند. استحکام مواد ایمپلنت دندان و طراحی آن باید با خاصیت بدنی سازگار باشد.

سه نوع ایمپلنت بر اساس روش کاشت:

ایمپلنت برسازی درون کاشتی: در این نوع ایمپلنت از یک نوع قالب فلزی استفاده می‌شود که در زیر بافت لثه قرار می‌گیرد و به استخوان فک متصل می‌شود تا دندان بتواند روی آن قرار بگیرد. این روش بیشتر برای کسانی که مشکل حداقل ارتفاع استخوان فکی دارند و یا کسانی که نمی‌توانند از دندان‌های مصنوعی معمول استفاده کنند، به کار می‌رود.

ایمپلنت فرورونده: این روش معمول‌ترین نوع ایمپلنت است. این نوع کاشت به شکل پیچ در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و دارای طول و عرض متفاوتی هستند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می‌شود. روی هر کدام از این کاشت‌ها می‌توان یک یا چند دندان قرار داد.

ایمپلنت دارای چهارچوب راموس: این نوع ایمپلنت برای بیمارانی به کار می‌رود که دارای استخوان فکی ضعیف در فک پایین هستند و قابلیت انجام ایمپلنت ریشه‌ای را ندارند. ایمپلنت دارای چهارچوب راموس در انتها و گوشه عقب استخوان فک در دهان قرار می‌گیرد. پس از ترمیم بافت لثه، یک میله فلزی در اطراف بالای لثه مشاهده می‌شود که دندان‌های مصنوعی متناسب با آن ساخته شده و روی آن قرار می‌گیرند. این روش استخوان فک را تقویت و تثبیت کرده و از بروز شکستگی در آن جلوگیری می‌کند.

روش درمانی All-on-4:

All-on-4 روش دیگری برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در فک بالا یا پایین می‌باشد. در این روش 4 ایمپلنت با توجه به تشخیص دندانپزشک در محل مناسب از استخوان فک گذاشته می‌شود و سپس پرتز ثابت روی آنها قرار می‌گیرد. همچنین این روش برای کسانی که تعداد دندان‌هایی که از دست داده‌اند زیاد است، بسیار مناسب می‌باشد. بعد از قرارگیری چهار ایمپلنت مخصوص دندان‌های مصنوعی موقت روی آنها قرار می‌گیرد. این کار معمولا در یک روز انجام می‌شود. شما باید از رژیم غذایی صحیح بعد از انجام این کار پیروی کنید تا زمانی که بافت لثه‌ای بهبود یابد و ایمپلنت‌ها به استخوان فک جوش بخورند. بعد از شش ماه، دندان‌های مصنوعی دائمی جایگزین دندان‌های موقت شده و می‌توانید دوباره از رژیم غذایی همیشگی خود استفاده کنید.

ایمپلنت کره ای بهتر است یا ایمپلنت آمریکایی؟

مارک های مختلفی از ایمپلنت دندان بصورت تجاری وجود دارد. احتمالاً بیش از 100 مارک مختلف از شرکت های مختلف. ایمپلنت هایی از اروپا ، آمریکا ، کره جنوبی ، چین و غیره . ایمپلنت های متداول در ایران بیشتر از اروپا ، ایالات متحده و در سال های اخیر کره جنوبی است. ایمپلنت های کره ای از قیمت مناسب تری برخوردار هستند. با این حال ، سوال مهم این است که آیا از نظر میزان موفقیت و ایمنی برای بیمار تفاوت دارد. جواب کوتاه، نه است.

 تفاوت بین قیمت های ایمپلنت های آمریکایی، کره ای ، سوئیسی و سایر برندها، ناشی از نام برندهاست و  تفاوتی از نظر کیفیت بین آنها وجود ندارد.

  • Mina Fahimi